zelf blokkades oplossen

Zelf blokkades oplossen

Emoties in je lichaam zijn richtingaanwijzers. Ze vertellen je waar jij nog geraakt wordt door bepaalde situaties of personen. Je voelt het in je lichaam; boosheid, irritatie, spanning, onrust, verdriet. Vaak hebben we de neiging om deze emoties weg te drukken. We zoeken afleiding door lekker druk bezig te zijn bijvoorbeeld en jezelf voor te houden dat dat ook echt nodig is. Die strijk moet echt nu gedaan worden, er moet echt worden schoongemaakt, je krijgt ineens trek in een sigaret of wil gaan eten, je moet toch echt even checken of er nog appjes zijn of wat er is geschreven op Facebook. Of je geeft de ander de schuld. Het ligt aan de ander, die persoon is niet goed, heeft vervelende eigenschappen. Het zijn allemaal afleidingsmanoeuvres om ervoor te zorgen dat je de pijn van de emotie niet voelt. Wat je doet is het wegdrukken van die emotie en daarmee geef je de emotie geen ruimte. Op een later moment komt het dan weer gewoon terug wanneer je opnieuw wordt getriggerd door een situatie of persoon en ervaar je het opnieuw. Er is een betere manier hoe je hiermee om kunt gaan.

Focus op de plek in je lichaam

Op het moment waarop je een emotie voelt, probeer dan een rustige plek te zoeken waar je niet gestoord wordt. Soms kan dat niet en kun je dit pas op een later moment doen. Dat is ook prima. Je stelt je dan die situatie opnieuw voor en vaak voel je dan hetzelfde gevoel opkomen in je lichaam. Je mag je ogen sluiten wanneer je dat fijn vindt, het kan helpen om de aandacht vast te houden. Je gaat met je aandacht naar de plek in je lichaam waar je iets voelt. Je blijft met je aandacht bij die plek. Je ego wil je aandacht ervan afhalen, omdat het ongemakkelijk voelt. Dat merk je doordat je aan andere dingen gaat denken. Blijf de aandacht houden bij die plek, net zolang totdat het gevoel verdwijnt. Doordat je het gevoel de ruimte geeft, kan het oplossen. Soms verspringt de plek ook. Dan lost het gevoel op bij de plek waar je eerst de aandacht had en dan voel je ineens een andere plek. Doe dan precies hetzelfde bij die andere plek. Net zolang totdat je lichaam neutraal voelt.

Wanneer je het lastig vindt om de aandacht vast te houden, dan mag je ook in jezelf dat gevoel gaan beschrijven: Voelt de plek warm/koud? Is het groot/klein? Heeft het een kleur? Heeft het een structuur? Dit helpt om je aandacht erbij te houden.

Wanneer je start met het oplossen van blokkades op deze manier, dan kost dit in het begin wat meer tijd. Maar hoe vaker je dit doet, hoe minder je wordt getriggerd door allerlei situaties en personen en hoe minder vaak je dus dit nog nodig hebt.

Kinderen en blokkades oplossen

Voor kinderen werkt dit ook goed. Mijn dochter was een keer zenuwachtig, omdat ze op school een boekbespreking had. Ik leerde haar dat ze haar ogen dicht kon doen en een zaklampje aan moest zetten. Met dat zaklampje bleef ze dan schijnen op die plek in haar lichaam (dit keer was het haar buik waar ze spanning voelde). Je kunt je kind helpen door vooraf te vragen waar het iets voelt in het lichaam. Dan kun je de opdracht geven om op die plek de zaklamp te schijnen.

Steeds neutraler

Zelf doe ik dit al een tijdje en ik merk dat ik steeds neutraler word. Ik heb niet zoveel triggers meer en dat gevoel is heel erg fijn, omdat ik op die manier steeds meer mijn eigen keuzes kan maken die ik in de kern echt wil. Beetje bij beetje word ik steeds meer mijzelf.

Marieke
Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *