Tips om zelf blokkades op te lossen

Tips om Zelf blokkades op te lossen

Je kent ze wel. De momenten waarop iemand iets zegt en waaraan jij je ongelooflijk irriteert. Of iets dat je verdrietig maakt of op een andere wijze een spanning in je lichaam oplevert.

Je wil de ander het liefst eens goed de waarheid vertellen. Gelukkig weet je jezelf nog net te beheersen. Dat doe je meer uit goed fatsoen, want ja hier ruzie gaan maken is ook zo wat. 

Zo, opgelost denk je bij jezelf…. of toch niet?

Emoties

Emoties in je lichaam zijn richtingaanwijzers. Ze vertellen je waar jij nog geraakt wordt door bepaalde situaties of personen.

Je voelt het in je lichaam; boosheid, irritatie, spanning, onrust, verdriet.

Vaak hebben we de neiging om deze emoties weg te drukken.

We zoeken afleiding door lekker druk bezig te zijn bijvoorbeeld en jezelf voor te houden dat dat ook echt nodig is. Die strijk moet echt nu gedaan worden, er moet echt worden schoongemaakt, je krijgt ineens trek in een sigaret of wil gaan eten, je moet toch echt even checken of er nog appjes zijn of wat er is geschreven op Social Media.

Of je geeft de ander de schuld.

Het ligt aan de ander, die persoon is niet goed, heeft vervelende eigenschappen.

Het zijn allemaal afleidingsmanoeuvres om ervoor te zorgen dat je de pijn van de emotie niet voelt.

Wat je doet is het wegdrukken van die emotie en daarmee geef je de emotie geen ruimte. Op een later moment komt het dan weer gewoon terug wanneer je opnieuw wordt getriggerd door een situatie of persoon en ervaar je het opnieuw.

Er is een betere manier hoe je hiermee om kunt gaan.

Ga terug naar het gevoel

Op het moment waarop je een emotie voelt, probeer dan een rustige plek te zoeken waar je niet gestoord wordt. Soms kan dat niet meteen en kun je dit pas op een later moment doen. Dat is ook prima.

Je stelt je dan die situatie opnieuw voor en vaak voel je dan hetzelfde gevoel opkomen in je lichaam. Je mag je ogen sluiten wanneer je dat fijn vindt, het kan helpen om de aandacht vast te houden.

Ervaar jouw emotie

Vervolgens kies je de methode die voor jou het prettigst aan voelt, om met deze trigger aan de slag te gaan.

Dit zijn mijn tips voor methodes die je kunt toepassen: 

#1. Focus op de plek in je lichaam

Je gaat met je aandacht naar de plek in je lichaam waar je iets voelt. Blijf met je aandacht bij die plek. Je ego wil je aandacht ervan afhalen, omdat het ongemakkelijk voelt. Dat merk je doordat je aan andere dingen gaat denken. Blijf de aandacht houden bij die plek, net zolang totdat het gevoel verdwijnt. Doordat je het gevoel de ruimte geeft, kan het oplossen. Soms verspringt de plek ook. Dan lost het gevoel op bij de plek waar je eerst de aandacht had en dan voel je ineens een andere plek. Doe dan precies hetzelfde bij die andere plek. Net zolang totdat je lichaam neutraal voelt.

Als je het lastig vindt om de aandacht vast te houden, dan mag je ook in jezelf dat gevoel gaan beschrijven: Voelt de plek warm/koud? Is het groot/klein? Heeft het een kleur? Heeft het een structuur? Dit helpt om je aandacht erbij te houden.

Wanneer je start met het oplossen van blokkades op deze manier, dan doe je dit steeds wanneer je wordt geraakt door iets of iemand. Hoe vaker je dit doet, hoe minder je wordt getriggerd door allerlei situaties en personen en hoe minder vaak je dus dit nog nodig hebt.

Kinderen en blokkades oplossen

Voor kinderen werkt dit ook goed. Mijn dochter was een keer zenuwachtig, omdat ze op school een boekbespreking had. Ik leerde haar dat ze haar ogen dicht kon doen en een zaklampje aan moest zetten. Met dat zaklampje bleef ze dan schijnen op die plek in haar lichaam (dit keer was het haar buik waar ze spanning voelde). Je kunt je kind helpen door vooraf te vragen waar het iets voelt in het lichaam. Dan kun je de opdracht geven om op die plek de zaklamp te schijnen. Net zolang totdat het gevoel weg is. Mijn dochter merkte daarna blij op “mama, dat gevoel is weg, het werkt echt!”

#2. Ho‘oponopono

Vergeving en verzoening is waar het om draait bij Ho‘oponopono.

Het is een Hawaïaans vergevingsritueel dat uitgaat van hetgeen dat in jouw wereld zichtbaar wordt, ook jouw verantwoordelijkheid is.

Dus ervaar je een trigger in een bepaalde situatie of iemand die op jouw rode knop drukt. Ga dan naar het gevoel van die trigger op de manier zoals bij #1 staat beschreven en zeg in gedachten tegen die plek die je voelt in je lichaam de volgende zinnen:

Herhaal deze mantra totdat je voelt dat de emotie zachter wordt, de plek in je lichaam verdwijnt of oplost en je lichaam neutraal voelt. 

Wil je deze zinnen liever in het Nederlands toepassen, zeg dan:

Het spijt me. Vergeef me, alsjeblieft. Ik houd van je. Dank je wel.

#3. Access Consciousness Clearing Statement

Toen Bart zijn Access Bars Class volgde, kwam hij in aanraking met dit Clearing Statement.

Wij zijn dit direct gaan toepassen en door onze positieve ervaringen is dit zeker een tool die jou kan helpen om blokkades op te ruimen.

Ga weer naar het gevoel van de trigger in je lichaam en zeg de volgende zin:

Je vraagt je nu waarschijnlijk af:”Wat zeg ik toch allemaal?” en dat snap ik heel goed.

Je hoofd wil het graag begrijpen, maar deze zinnen werken op allerlei lagen en zet je hoofd buitenspel. Dus je hoeft ook niet te begrijpen wat je zegt, om het voor je te laten werken.

Wil je er toch meer over weten? Klik dan hier.

Steeds neutraler

Zelf doe ik dit al een tijdje en ik merk dat ik steeds neutraler word. Ik heb niet zoveel triggers meer en dat gevoel is heel erg fijn, omdat ik op die manier steeds meer mijn eigen keuzes kan maken die ik in de kern echt wil. Beetje bij beetje word ik steeds meer mijzelf.

Maar het lukt mij ook niet altijd zonder hulp. Je hebt blinde vlekken en je onderbewustzijn kan de boel ook flink saboteren. Ik schakel dan een energetisch therpeut in om mij te helpen. En zelf help ik andere mensen hiermee met de biotensor in mijn praktijk. 

Dus merk je dat je vastloopt, schroom dan niet om hulp in te schakelen. 

Marieke
Marieke